wtorek, 15 sierpnia 2017

Czy wiesz, jak wygląda AKTUALNA piramida zdrowego żywienia?

Z piramidą zdrowego żywienia pierwszą styczność mają już dzieciaki w przedszkolach, natomiast przez kolejne lata szkolne spotykają się z nią przynajmniej kilkukrotnie. Co więcej - piramida zwyczajowo pojawia się to tu, to tam w przeróżnych czasopismach czy programach telewizyjnych, więc nic dziwnego, że to czym ona jest, bez wątpienia wiedzą osoby w każdym wieku. Jednak jeszcze nie do wszystkich zdążyła dotrzeć informacja, że w styczniu 2016 roku Instytut Żywności i Żywienia (http://www.izz.waw.pl) opublikował jej najnowszą wersję, tym samym wprowadzając kilka, można rzec, rewolucyjnych zmian w jej wyglądzie, a co jest z tym bezpośrednio związane - również w ogólnych zaleceniach, którymi powinniśmy się na co dzień kierować, planując swój jadłospis.
To, co rzuca się w oczy w pierwszej kolejności to nazwa - została rozszerzona o aktywność fizyczną. Już wcześniej nie zapominano o jej istotnej roli w poprawie, jak i utrzymaniu dobrego stanu zdrowia, ale wydaje się, że w nowej piramidzie ten wpływ został wręcz dodatkowo podkreślony.

Uwaga: warzywa i owoce awansowały!

Według nowych ustaleń podstawą piramidy są już nie produkty zbożowe, a warzywa i owoce. Należy zwrócić również uwagę na ich odpowiednie proporcje w ciągu dnia - 3/4 warzyw i 1/4 owoców (można to rozumieć na przykład w ten sposób: 3 posiłki zawierają warzywa, 1 posiłek - owoc). Nikt nie kwestionuje wartości odżywczych owoców, ale nie bez powodu nazywane są naturalnymi słodyczami. Oprócz witamin i minerałów w większości mają też sporo cukru - fruktozy - która w przeciwieństwie do glukozy nie pobudza trzustki do wydzielania insuliny, co może zaburzyć działanie ośrodka głodu i sytości. Przyjmowana w nadmiarze fruktoza pobudza apetyt, w konsekwencji czego jemy więcej, a to może się bezpośrednio przełożyć na wzrost masy ciała. Ponadto cukier owocowy (bo tak potocznie nazywana jest fruktoza) między innymi może spowodować pogorszenie się naszego profilu lipidowego (wzmożona synteza trójglicerydów, obniżenie "dobrego" cholesterolu, przy jednoczesnym podwyższeniu "złego"), a nawet stłuszczenie wątroby. Oczywiście, nie oznacza to, że należy całkowicie zrezygnować z owoców, a jedynie to, że sałatki owocowe zjadane dwa razy dziennie wbrew pozorom nie są najlepszym wyborem dla zdrowia.
Umiar to bardzo ważne pojęcie w dietetyce.

Niezmiennie piramida nawołuje do picia odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia oraz ograniczania spożywania soli kuchennej. Co ciekawe, widzimy również filiżankę kawy, mimo że dawno temu w świadomości wielu z nas utarło się, że należy eliminować kofeinę, badania potwierdzają, że jej umiarkowane spożycie działa dobroczynnie na stan zdrowia, obniżając ryzyko zachorowania np. na Alzheimera czy chorobę Parkinsona. Warto zwrócić uwagę, że pojawiła się graficzna wzmianka o stosowaniu ziołowych przypraw (np. bazylia, oregano, zioła prowansalskie), które jak wiemy, są źródłem wielu minerałów i antyoksydantów, które chronią organizm przed starzeniem się, ale też przed nowotworami.

Starsza, nieaktualna już piramida zdrowego żywienia dla porównania.

Wbrew przeróżnym, często absurdalnym modom żywieniowym, promowanych w mediach, nadal zaleca się spożywanie przynajmniej 2 szklanek mleka dziennie, które równie dobrze można zastąpić jogurtem, kefirem, a nawet serem. Mleko i jego przetwory dostarczają nam wielu bardzo potrzebnych składników odżywczych takich jak: fosfor, potas, wapń (tym samym chroniąc przed osteoporozą), szeregu witamin, a także są dobrym źródłem białka. Obawa przed kazeiną i laktozą również nie powinna nas powstrzymywać przed spożywaniem nabiału (oczywiście, o ile nietolerancja nie jest zdiagnozowana przez lekarza lub nie wynika bezpośrednio z innego schorzenia). 

Kontakt: fitmiracle.blog@gmail.com
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...