sobota, 13 sierpnia 2016

W temacie żywienia #1. "Historia wewnętrzna: jelita - najbardziej fascynujący organ naszego ciała" Giulia Enders 10/10

O tej książce po raz pierwszy usłyszałam od jednego z wykładowców mojej uczelni, którego tak się składa, że cenię najbardziej. Był nią wręcz oczarowany! Pomyślałam wtedy, że skoro ktoś kogo uważam za autorytet, ma o niej aż tak dobre zdanie, po prostu muszę po nią sięgnąć i przekonać się osobiście, co jest w niej takiego fantastycznego.
Jak się okazało... wszystko.


Wydawnictwo: Feeria
Data premiery: 04.03.2015 r
Ilość stron: 304
MOJA OCENA: 10/10

Jeśli wychowaliście się w latach 90 (osoby urodzone już po 2000 roku raczej nie będą w temacie), na pewno kojarzycie serial animowany, który w ciekawy i przede wszystkim przystępny dla dzieci sposób zdradzał tajemnice ludzkiego organizmu. Nazywał się "Było sobie życie". Historia Wewnętrzna to książka, która ma wiele z nim wspólnego.

środa, 3 sierpnia 2016

Ciekawostki dietetyczne #2. Skąd się bierze uczucie senności po posiłku i jak się z nim uporać

Motyw poobiedniej drzemki jest dosyć powszechnie spotykany. Zastanawialiście się kiedykolwiek, skąd się wziął?

W założeniu jemy, by dostarczyć sobie energii, więc dlaczego nierzadko po posiłku jedyne na co mamy ochotę to odrobinę lenistwa? Jest na to kilka wytłumaczeń.

Głównym winowajcą są tutaj węglowodany (szczególnie te proste) zawarte w produktach o wysokim indeksie glikemicznym. Powodują one szybki wzrost poziomu cukru we krwi, a więc automatycznie organizm uruchamia mechanizmy, które mają nas uchronić przed przecukrzeniem - wyrzuca duże ilości insuliny w celu uregulowania stanu i zmagazynowania nadmiaru glukozy. Sytuacja we krwi szybko wraca do normy. Problem w tym, że niejednokrotnie znacznie szybciej niż organizm jest w stanie to zauważyć, dlatego niepowstrzymana insulina ciągle obniżając poziom glukozy, który przecież już został doprowadzony do normy, w końcu powoduje hipoglikemię. Efekt? Czujemy spadek energii i głód. 

To poniekąd tłumaczy również fenomen śniadań białkowo-tłuszczowych i dlaczego produkty o wysokim indeksie nie są zalecane osobom z nadwagą, ale tym może innym razem.

Jak temu przeciwdziałać? Należy komponować swoje posiłki tak, by zawierały dobre źródła węglowodanów złożonych (np. kasze, makarony, ryż), których trawienie trwa znacznie dłużej, w związku z czym nie powodują nagłych skoków cukru we krwi, bo energia uwalniana jest z nich stopniowo. Dodatkowo warto zastosować triki, które opóźnią opróżnianie żołądka, co również wpływa na glikemię, a mianowicie dbać o to, by posiłek zawierał błonnik, przynajmniej odrobinę zdrowego tłuszczu oraz tyle warzyw, ile jesteśmy w stanie zjeść.

Najczęściej uczucie senności jest najsilniejsze, gdy zjedliśmy posiłek, który był bardzo obfity objętościowo. Na to wytłumaczeniem może być fakt, że wówczas jelita i cały przewód pokarmowy muszą podjąć wzmożoną pracę. W związku z tym krew z pozostałych rejonów ciała spływa właśnie do brzucha, by wspomóc cały proces. Kolokwialnie mówiąc, trawienie staje się dla nas priorytetem, dlatego inne układy po koleżeńsku się wycofują - w tym również mózg.

Rozwiązanie tego problemu jest niezwykle proste...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...